miercuri, 24 martie 2010

Muzicǎ psalticǎ II




Joi, 18 martie, Clubul melomanilor, gǎzduit de Biblioteca Judeţeanǎ "Alexandru şi Aristia Aman", i-a avut invitaţi pe membrii grupului psaltic „Sfântul Dimitrie izvorâtorul de mir” al Catedralei Mitropolitane din Craiova. Grupul condus de Victor Şapcǎ a interpretat:
Catavasiile Floriilor, glas IV, variantă veche, anonimă
Iată Mirele, glas VIII, de Nectarie Protopsaltul
Canonul Paştilor, glas I, Ioan Popescu Pasărea
Stihirile Pastilor, glas V, Ioan Popescu Pasărea
Ziua Invierii, glas V, Ioan Popescu Pasărea
A prezentat dl. lector univ. Emanuel Cercel.
Prestaţia grupului a fost convingǎtoare, sensibilǎ şi artisticǎ.
Domnul Gheorghe Stǎnescu, compozitor, profesor şi director al Liceului de Artǎ "Marin Sorescu" din Craiova în perioadele 1963-1978 şi 1983-1986 , a apreciat pozitiv acest eveniment ;
"Astăzi am avut plăcerea să particip la întălnirea cu Grupul Psaltic "Sfântul Dumitru, izvorâtorul de mir", al Catedralei Mitropolitane din Craiova, care a susţinut un scurt program de muzică psaltică, în cadrul Clubului Melomanilor.
Se ştie că muzica psaltică ocupă un loc important în patrimoniul culturii româneşti .
Cele opt glasuri care stau la baza acestei muzici, îi oferă acesteia o varietate melodică deosebit de expresivă, menită să ne apropie cât mai mult de Dumnezeu .
Această muzică este cântată cel mai mult la strană, în timpul oficierii slujbelor religioase. Iniţiativa de a o face cunoscută în cadru organizat şi în afara bisericii, este salutară .
Cunoaştem că un număr mare de remarcabili compozitori români au scris muzica pentru liturghia ortodoxă . Amintesc în acest sens pe I. Vidu, G. Musicescu, Gh. Dima, Gh. Cucu. Mai puţin sunt cunoscuţi însă compozitori de muzică psaltică precum A. Pann , I. Zmeu , D. Suceveanu,I . Cucuzel, I. Popescu-Pasarea, care au lăsat posterităţii adevărate bijuterii ale acestui gen de muzică.
În programul audiat, a dominat creaţia lui I. Popescu-Pasarea, cel care are merite deosebite în simplificarea muzicii psaltice, eliberând-o de acea ornamentaţie melodică excesivă, apropiind-o de melosul românesc .
"
Domnia sa a caracterizat grupul ca un tot unitar în care vocile se conjugǎ şi se armonizeazǎ. Conducǎtorul grupului a dirijat farǎ emfazǎ, îngrijit, reuşind sǎ compunǎ un evantai de expresie.
Unitatea lor sonorǎ a umplut de bucurie şi plǎcere, sufletele celor prezenţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu