miercuri, 3 noiembrie 2010

Muzica secolului al XVIII-lea



Întâlnirea melomanilor din seara zilei de 27 octombrie 2010 a prilejuit vizionarea unui concert de muzică din secolul al XVIII-lea fiind amintiţi şi cântăreţii castraţi, atât de prezenţi în epocă. Doamna profesoara Maria Barbarasă a prezentat cu lux de amănunte caracteristicile epocii, a numit compozitorii cei mai cunoscuţi din aceea perioadă şi a prezentat succint piesele propuse.
Concertul a fost filmat şi înregistrat în mai 2002, în teatrul San Carlo din Neapole , cel mai vechi teatru în funcţiune din Europa ( cu 41 de ani mai " bătrân" decât Scala din Milano şi cu 51 de ani în plus faţă de La Fenice din Veneţia ). În 1737, regele Charles de Bourbon a dorit să dea oraşului un teatru demn de recentul său statut de capitală şi sediu al puterii regale. De la inaugurarea sa, după planurile arhitectului Giovanni Antonio Medrano, teatrul -cu excepţia câtorva luni în 1874-1875 - nu şi-a întrerupt niciodată spectacolele.
Programul a fost alcătuit de dirijorul Riccardo Muti, şi el fiu al oraşului şi a cuprins lucrări din creaţiile unor compozitori care au avut legături cu Neapole : Niccolo Porpora (1686 -1768 ) -"Salve Regina" -antifon pentru alto, orchestră de coarde şi clavecin, solistă mezzo-soprana Angelika Kirchschlager ; Wolfgang Amadeus Mozart (1756- 1791 ) - " Exsultate, Jubilate "-motet pentru soprană, orchestră şi orgă, solista Ruth Ziesak : Joseph Haydn (1732 - 1809 ) -Simfonia nr. 104, " Cimpoiul ". Alături de Riccardo Muti s-a aflat orchestra Filarmonicii della Scala .
În perioada Barocului muzical a existat la Neapole o viaţă muzicală extrem de bogată . S-a dezvoltat o şcoala de compoziţie, mai ales în domeniul operei, recunoscută în toată Europa. Niccolo Porpora, născut în Neapole, era celebru în toată Europa, el a compus atât opere cât şi lucrări religioase. "Salve Regina" este o rugăciune catolică dedicată Fecioarei Maria .
El a fost şi fondatorul prestigioasei şcoli de cânt care a furnizat pe câţiva dintre cei mai cunscuţi cântăreţi castraţi, de la Farinelli la Caffarelli , de la Viziello la Porporino , pentru care a compus marea majoritate a creaţiilor sale. Haydn a fost la vremea tinereţii sale "ucenicul", valetul şi acompaniatorul elevilor lui Porpora. Mozart a compus celebra partitură a motetului la 17 ani, la Milano, pentru castratul Venanzio Rauzzini şi cânta bucuria sufletelor preafericite .
În zilele noastre, multe dintre partiturile Barocului au fost reluate şi interpretate de contratenori . Cei prezenţi în această seară, au putut asculta în încheiere, o arie barocă în interpretarea contratenorului francez Philippe Jaroussky .
http://www.youtube.com/watch?v=9zQX2XqAE8c
http://www.youtube.com/watch?v=x7ENn4vdI_o&feature=relate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu