joi, 29 octombrie 2009

"Gala muzicii sacre"






Biblioteca Judeţeană "Alexandru şi Aristia Aman"- Secţia audio-video, la întâlnirea de miercuri, 21 octombrie a Clubului melomanilor, sub genericul "Gala de muzică sacră" a oferit invitaţilor săi înregistrări audio video cu baritonul italian Renato Bruson.
Doamna profesoară Maria Barbărasă, a încercat să trezească interesul pentru acest gen de
muzică şi să prezinte vocea unui mare bariton.


Renato Bruson (n. 13 ianuarie 1936) este un bariton italian de operă. El este considerat unul dintre cele mai importanţi baritoni verdieni de la sfârşitul sec. 20 , începutul sec 21. S-a născut în Granze lângă Padova, Italia.
Bruson şi-a descoperit pasiunea pentru muzică , în corul parohiei când era copil. Şi-a început studiile de muzică la Conservatorul din Padova, unde a fost primit cu o bursă care i-a permis să participe la cursuri, în ciuda problemelor economice. Nu a primit sprijin material de la familia sa, care
l-a considerat “bun de nimic”. Aşa cum marturisea el însuşi mai târziu “Au crezut că am vrut să studiez muzica doar pentru că nu am avut nici o dorinţă de a munci. La acel moment, părerea unanimă era că, dacă cineva muncea, avea un viitor, în timp ce aceia care studiau, în special în cazul în care studiau muzica, erau consideraţi eşecuri, care nu îşi vor găsi calea în viaţă. El a putut să-şi continue studiile cu ajutorul administraţiei Conservatorului şi sprijinit de prieteni.
Bruson a debutat la operă în rolul Contelui di Luna în Trubadurul, la Teatro Lirico Sperimentale în Spoleto în 1961.
În anul următor, a fost Riccardo în Puritanii, la Teatrul de Opera din Roma. Prima lui apariţie la Metropolitan Opera a fost în rolul lui Enrico în Lucia di Lammermoor în 1969.
În 1970 a început colaborarea sa cu dirijorul Riccardo Muti, în Bal mascat de la Florenţa.
A debutat la Scala, în 1972 ca Antonio în Linda di Chamonix a lui Donizetti, la Edinburgh International Festival, în 1972 ca Ezio în Attila, la Covent Garden în 1975, în rolul lui Renato în Bal Mascat, înlocuind cu mare succes pe Piero Cappuccilli.
A debutat la Opera de Stat din Viena, în 1978, cu Macbeth. A avut un aşa mare succes, încât prestigiosul teatru austriac i-a acordat titlul atât de important de Kammersänger.
În anii 80 abordează muzica secolul al 18-lea începând cu Don Giovanni de Mozart.
Interpretul mărturisea într-un interviu acordat muzicologului Anca Florea , că debutul său în "Rigoletto ", a avut loc la începutul anilor '70 , la Cluj , reluând apoi rolul în decembrie 2007, pe scena bucureşteană . A fost impresariat de Ioan Holender şi a mai cântat şi la Timişoara.
El este considerat unul din cei mai buni interpreţi ai lui Rigoletto . Criticii apreciază frazarea sa elegantă şi expresivă, sunetul catifelat; calităţile sale vocale acţionează alături de o inteligenţă sclipitoare.
Iată cum este caracterizată vocea marelui artist , de către criticii muzicali români : Costin Popa aprecia "timbru învăluit în rezonanţe de bronz ".
Anca Florea a admirat de-a lungul anilor , "glasul superb şi intelegenţa interpretării, eleganţa frazării şi expresivitatea perfect adecvată personajului întrupat ".
Renato Bruson a fost prezent pe scene mari ale lumii : Teatrul Scala din Milano, Covent Garden din Londra, Staatsoper din Viena , Metropolitan din New York , etc. şi a primit numeroase titluri , premii şi distincţii .
El a abordat şi regia de operă, punând în scenă, în 1986 , la Neapole , " Simon Boccanegra "

................................................................

Spectacolul difuzat a fost înregistrat în bazilica din Tolentino , solistul fiind acompaniat de Orchestra Internaţională a Italiei şi corul Scholei Cantorum din aceeaşi localitate .
Din program au fost urmarite :
M. A CHARPENTIER " Te Deum "
W. A . MOZART " Serenata K 190 "
W. A . MOZART " Ave Verum Corpus "
GABRIEL FAURE " Pavane "
CESAR FRANCK " Panis Angelicus "
PIETRO MASCAGNI "Intermezzo"
PIETRO MASCAGNI Messa di gloria: " Benedictus "
ALFREDO CATALANI " A sera "
FRANCESCO P. TOSTI " Tantum ergo "

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu