luni, 10 noiembrie 2008

Maestrul dirijor Alexandru Iosub





Joi, 6 noiembrie, la întâlnirea Clubului Melomanilor de la Biblioteca Judeţeană Alexandru şi Aristia Aman, secţia audio-video şi American Corner, a fost invitat dirijorul şi compozitorul Alexandru Iosub.
Moderator al dialogului, doamna profesoară Maria Barbărasă, a propus să ascultăm la început primul din dansurile slavone ale lui Dvorak.
A doua zi, 7 noiembrie, urma ca maestrul să dirijeze spectacolul intitulat : Compozitori Cehi. În program erau incluse : "Tabor", poem simfonic de Bedrich Smetana ( prima audiţie), Concertul pentru flaut, vioară şi orchestră de Bohuslav Martinu( prima audiţie) şi Simfonia a IX-a în mi minor, op. 95 de Antonin Dvorak.
Recunoscând că alegerea sa nu este întâmplătoare dar este şi o provocare pentru că nu este uşor să cânţi cu orchestra două piese noi şi destul de dificile tocmai pentru că nu sunt de largă popularitate, dirijorul speră să încânte publicul meloman craiovean.
Domnia sa este convins ca un repertoriu bun trebuie să răspundă în aceeaşi măsură gusturilor publicului meloman, să atragă public mai puţin avizat cu piese de largă popularitate dar să şi propună piese noi, mai puţin cunoscute , de valoare, care să-l îmbogăţească.
Domnul Iosub este un om de muzică cu multiple preocupări şi încearcă în tot ce se implică să se apropie de perfecţiune, punând mult suflet.
Ca dirijor, a abordat foarte multe piese şi compozitori, a colaborat cu aproape toate orchestrele simfonice din ţară concertând la Sibiu, Bacău, Galaţi, Târgovişte, Piteşti, Iaşi şi evident la Craiova.
A cântat cu solişti de prestigiu internaţional : Ion Voicu, Ştefan Ruha, Gabriel Croitoru, Dan Grigore, Valentin Gheorghiu, Dan Atanasiu, Daniel Goiti, Viniciu Moroianu, Andrei Deleanu …şi mulţi alţii.
Împletind arta dirijorală cu o îndelungată carieră de dascăl, nu i-a ocolit pe tinerii interpreţi. Ba dimpotrivă a încercat să-i ajute pe foarte mulţi tineri să debuteze ca instrumentişti alături de orchestra simfonică.
Nu este puţin lucru pentru că aşa cum mărturisea maestrul, este dificil să lucrezi cu un debutant oricât de bine pregătit şi de talentat ar fi, pentru că este mult mai greu să cânţi cu o orchestră în spate decât singur. De aceea pentru dirijor este imperios necesar să lucreze mult mai mult cu tânarul instrumentist pentru a stabili un limbaj comun de comunicare, pentru a-l învăţa să-şi învingă emoţiile şi lipsa de experienţă şi apoi să lucreze şi cu orchestra. Aceasta, trebuie să fie îngăduitoare fără însă a face rabat de la calitatea interpretării.
Sunt de amintit aici spectacolele din 3 iunie si 16 iunie 2008 cu tinerii solişti: Mihai Diaconescu, Ştefan Robu, Tudor Octavian Bolnavu, Ioana Cristina Goicea, Alexandru Marian, Arthur Bocăneanu.
Lista tinerilor care au primit sprijinul şi încurajările maestrului este însă lungă şi ar ocupa prea mult spaţiu pentru a-i enumera. …Este însă de remarcat altruismul şi concepţia maestrului şi totodată a pedagogului şi educatorului Alexandru Iosub : “O buna educaţie cere ca educatorul să inspire elevului stimă şi respect şi nu se poate ajunge la aceasta prin nimicirea individualităţii elevilor şi prin asuprirea stimei de sine.”
Domnia sa a remarcat că tinerii valoroşi sunt din ce în ce mai puţini şi de aceea trebuie ajutaţi şi încurajaţi. A ţinut să atragă atenţia şi că programul şcolar este foarte încărcat şi nu le permite elevilor un studiu zilnic de câteva ore, necesar pentru a stăpâni bine tainele instrumentului şi a putea aspira la virtuozitate.
Întrerupând puţin discuţia, cei prezenţi au urmărit un fragment din spectacolul din 3 iunie 2008, şi anume Concertul nr. 1 de Beethoven interpretat de Orchestra Filarmonicii din Craiova, dirijor Alexandru Iosub, solist la pian, Mihai Diaconescu - elev clasa a XI-a la Liceul de Arta Marin Sorescu, prof. Mariana Ilie.
Maestrul Iosub a mărturisit cu candoare şi modestie că îi place să cocheteze cu “scrisul” muzicii. A compus mai multe orchestraţii pentru diverse spectacole dar cea mai îndelungată colaborare a avut-o cu Teatrul de păpuşi din Craiova.

Întrebat dacă ar fi dispus să reia concertele educative pentru tineri a marturisit ca este de acord cu aceste concerte la care tinerii să vină să asculte muzică dar nu agreează explicaţiile ample şi detailate pentru că, spunea domnia sa : muzica nu se explică ci se ascultă. Ea este mai aproape de divinitate mai mult decat oricare altă artă şi poate de aceea nu se poate povesti.
Paul Valery a încercat să descrie plăcerea de a asculta muzica fără însă să o poată defini:
“ Muzica îmi dă senzaţii abstracte: figuri delicioase a tot ce iubesc, a schimbării, a mişcării, a amestecului, a fluxului, a transformării “.

Ca proiecte de viitor, maestrul Alexandru Iosub a mărturisit că încearcă să abordeze lucrări noi, să îmbine în repertoriul său modernul, clasicul şi preclasicul .
La întrebarea dacă are o piesă şi un compozitor preferat, a răspuns că este dificil să aleagă pentru că ii place muzica bună şi totuşi… Preludiul în mi minor de Frederic Chopin ar putea fi o preferinţă.
În încheiere cei prezenţi au ascultat dansul nr 2 din “Dansuri slavone” de Dvorak.

Clubul Melomanilor mulţumeşte domnului Alexandru Iosub şi doamnei profesoare Maria Barbărasă care a condus discuţiile cu multă pricepere şi abilitate.
Am aflat cu acest prilej lucruri minunate şi inedite, am petrecut o seară minunată vorbind despre muzică şi ascultând muzică.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu